İmamoğlu: “Yıllık Metro Üretim Hızımız Rekor Doğru Gidiyor. 2025 Yılı Sonuna Kadar 100 Kilometrelik Üretimi İstanbullularla Buluşturmuş Olacağız”
HABER: ÇAĞATAN AKYOL – Kamera: ADEM KARABAYIR
İstanbul Büyükşehir Belediye (İBB) Başkanı Ekrem İmamoğlu, “M4 Hattına 100 Adet Metro Aracı Temini İçin Sözleşme İmza Töreni”nde; “Yıllık metro üretim hızımız gerçekten rekora doğru gidiyor. Rekor dediğimiz şeye bakmayın, bu bile İstanbul’a yetmez diye düşünüyoruz ne yazık ki. Daha da artırılması lazım çünkü altını çizelim. ihmal edilmiş bir dönem. 2025 yılının sonuna geldiğimizde 100 kilometrelik bir üretim İstanbullulara teslim edilecek.” Kazanacağız” dedi.
Raylı sistemler filosuna son 4 yılda 174 araç kazandıran İBB, ihalesi tamamlanan 134 araçla filosuna kattığı yeni araç sayısını 308’e çıkaracak. M4 hattına 100 yeni metro aracı temini sözleşmesinin imzalanması nedeniyle düzenlenen tören, bugün İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu’nun katılımıyla Emirgan’daki Beyaz Köşk’te gerçekleştirildi.
İhaleyi kazanan Bozankaya firması adına Murat Bozankaya, İBB Genel Sekreter Yardımcısı Pelin Alpkökin ve Raylı Sistem Daire Başkanı Ceyhun Avşar’ın katıldığı törende konuşan İmamoğlu, hem İstanbulluların yeni araçlardan hizmet alacağını hem de bu araçların hizmete gireceğini söyledi. türkler tarafından üretilecektir. İmamoğlu sözlerini şöyle sürdürdü:
“2023 YILI YATIRIM HARCAMALARIMIZIN YÜZDE 40’TAN FAZLASINI RAYLI SİSTEMLERE AYRIYORUZ: Bunu özellikle söyleyelim. Ulaşım, hepimiz biliyoruz ki İstanbulluların en kıymetli sorunu ve sorunudur. İstanbul Büyükşehir Belediyesi var olduğu sürece hep bu sorunu çözme çabası içerisinde olmuştur. Kentte sağlıklı bir zaman dilimini tasarlayamaz ve öngörü oluşturamazsanız sorunlar büyür ve birikim yaptıktan sonra analiz yapmak elbette kolay olmuyor. Dünyanın en değerli metropollerinden biri olan İstanbul’un bu alışılmış çağda ulaşım sorunu ve probleminden bahsediyorsanız en başta çözmeniz gereken konunun aktörü raylı sistemlerdir. Sağlıklı, sürdürülebilir, çevreye duyarlı, işletme kabiliyeti yüksek bir sistemi şehre ancak raylı sistemlerle kazandırabilirsiniz. Bu kapsamda 4 yıldır yatırımlarımızı artıran ve hızlandıran bir yönetim olduk. Nitekim metrolarımıza ciddi bir yatırım aktardık. 2023 yılı yatırım harcamalarımızın yüzde 40’tan fazlasını raylı sistemlere ayırdık.
KALKIŞ YAPARKEN STOP 10 METRO LİMİTİNİ DEVREYE ALDIK: Yıllık metro üretim hızımız gerçekten rekora gidiyor. Rekor dediğimiz sizi yanıltmasın, bu bile İstanbul’a yetmez diye düşünüyoruz ne yazık ki. Daha da artırılması gerekiyor çünkü ihmal edilmiş bir dönem olduğunun altını çizelim. 2025 yılının sonuna geldiğimizde 100 kilometrelik bir üretimi İstanbullulara kazandırmış olacağız. Göreve geldiğimizde planlamasızlık, mali yetersizlik ya da mali düzenlemeler nedeniyle duran ve sorun yaşayan 10 metro hattını devraldık. Bu terkedilmiş duruma düşen metro inşaatlarımızla ilgili hızla harekete geçtik ama ne yazık ki o dönemde şehrimiz ve bütçemiz milyarlarca lira kayba uğradı. Bazen şöyle koyuyorum. Halkımız bunu bilmeli. Bir işe başladım diyerek siyasi bir hareket için teklif vermenin yanlış bir yanı yok.
NELER YAPABİLECEĞİNİ ŞEFFAF BİR ŞEKİLDE RAPORLAYabilen BİR YÖNETİM OLDUK: Bir gereksinim belirlenir. Analiz ihtiyaçtan sonra yapılır. Ardından metronun bir projelendirme süreci başlıyor. Proje süreci yönetilirken aynı zamanda finansal ihtiyaçlar da görüşülür. Bu kapsamda bu işin nasıl ihale edileceği ortaya çıkıyor. Bu iş akışı düzenlemesi ile bu kadar büyük adetli yatırımlar bu şekilde, projesi hazır, finansmanı hazır olarak ihaleye çıkıyor. Müteahhit bu işi aldıktan sonra uygun bir şekilde projesi ve mali durumu hazır olur ve işe başlar. Ondan sonra 3-3.5-4 seneye biz bu işi bitiririz o da biter derseniz 2015, 2016 ve 2017 yıllarında ihalesi yapıldığını üzülerek belirtiyorum şehrin vatandaşlarına. 7-8 yıl kadar önce bazılarının çivisi bile çıkmamış, bazılarına hiç başlanmamış, bir kısmını da terkedilmiş bir şantiye şeklinde devraldığımız bir dönemi insanlarımıza hatırlatmam gerekiyor. Bu itibarla ne yazık ki israfı artıran ve maalesef maliyetini yükselterek milletin cebinden daha çok para çıkmasına neden olan bu sistemi tersine çevireceğiz, tam tersine şeffaf bir şekilde, rol yapmadan, kandırmadan ne yapılabilir. İnsanlara, aklın, bilimin ve tekniğin egemen olduğu bir durumda, yapamıyorsa, neden yapamadığını anlatabilen bir yönetim haline geldik, olmaya da devam edeceğiz.
4 YILI 25 YILLA YARIŞTIRMAK BİZİM İÇİN KEYİFLİ: Tabii özellikle bu dönemin elverişsiz ekonomik koşulları, bahsettiğim maliyet kaynaklı süreçleri de arttırdı. Öte yandan gerçekten disiplinli, adil ve şeffaf bir yönetim olarak, bu 4 yılda daha çok metro üreterek, hala üretmek için büyük bir fedakarlıkla, ayrıca ülkenin enflasyonla, artan emtia fiyatlarıyla ve öngörülemeyen ve öngörülemeyen artışla uğraşması. döviz kurlarında hala özveriyle yürüttüğümüz bir şey. Vatandaşlarımızın sürecin var olduğunu tekrar bilmesi gerekiyor. Bu bilimsel çalışmayı liyakatle birleştirdiğimizde tüm çalışma arkadaşlarıma teşekkür ederim. Son 25 yıla kıyasla düzenli olarak eleştirilere maruz kalıyoruz. Yani 25 yılda üretilen bazı işler ile bu 4 yılda gösterdiğimiz beceriyi karşılaştırarak ‘Biz bunu yaptık, siz bunu yaptınız’ yarışına maruz kalıyoruz. Bunu hem gülümseyerek hem de gülümseyerek karşılıyorum. Çünkü 4 yılı 25 yıl ile yarışmak veya kıyaslamak bize keyif veriyor.
4 YILDA BAŞARILI OLAN BİR YÖNETİMİZ: Zamanınızı verimli ve etkili bir şekilde kullanırsanız ve işinizi yaparsanız bu durumda kıyaslanırsınız. 4 yılda çok güzel işler başarmış bir yönetimiz. Bugün yeni 100 metro aracımızı İstanbul’a getirecek ilk adımı atıyoruz. Araç önemlidir. Çoğu zaman tabi ki metro imalatlarımızı gerçekleştiriyoruz ve metrolarımızdan bahsediyoruz ama genelde bu araç işi ayrı bir iş. Diğer süreçler, ihaleler ve firmalar ile araç alınıp o raylara konulana kadar olan süreci biz yönetiyoruz. Bu açıdan az önce de belirttiğim gibi yerli firmamız Bozankaya’nın bu süreci başarmış, ihaleyi kazanmış ve imza atıyor olmasından gurur duyuyoruz. Bir Ankara firmasının hem Türkiye hem de tüm dünya için iş üretmesi ve yeteneğini ortaya koyması gerçekten bizleri gururlandırıyor. Doğal Kadıköy-Sabiha Gökçen Havalimanı’nın ortasındaki metro sınırımızda şu anda yeterli araç yok. Bildiğiniz üzere son temasını bakanlık olarak bize aktardı ama ne yazık ki doğal araç süreci biraz geride kaldı ve hızlı bir şekilde tamamlamamız gerekiyor.
25 YIL ÖNCE ALINAN PARA SINIRIN FİYATI, 11 AYDA BİZDEN KESİLDİ: Bakanlığın Sabiha Gökçen’e yaptığı bağlantı açıldı. Burası İBB’ye devredilecekti ve açılışına davet edilmedik. ‘Teşekkürler size bol şans, bol şans ama bu İBB ile ilgili bir sistem olacağı için keşke davet edilseydik çünkü parayı bizden alacaksınız’ dedik. Buna gelince 25-30 yılda belediye kasasından ve Hazine payından normalde 25-30 yılda parası kesilerek alınan bu hatların tadili genelgesi ile o hattın parası bizden 11 ayda çekildi. 30 yıl -önceki sıralamaya göre-. 11. ayda kesilerek çıkarıldı. Yani şu anda o hatla ilgili devletimize borcumuz yok. Bu olmayacak. Burada üreticiler ve finansörler var. Bize 10-11 ayda para değil de 5 yılda para garantisi veren bir kurum olsaydı ülkemizde İstanbul’un bütün metrolarını 5 yılda bitirirdik. Bize böyle bir durum yaşattılar. Sonuçta bu üzücü çünkü bu ülkenin Hazinesi bizim, bu ülkenin Ulaştırma Bakanlığı bizim, bu ülkenin İstanbul Büyükşehir Belediyesi de bizim.
YENİ BİR AKIL OLUŞTURMAYAN SİYASİ BİR YER MİLLETİMİZDE ASLA OLUMLU PRESTİJ OLAMAZ: Bu itibarla, günümüz iktidarının bu kurumların bu görüşünü bir kenara itmenin ve ülkemizin bugün maalesef içine girdiği hem ekonomik hem de diğer krizlerden çıkış sınırını millet olarak birleşerek aşmanın yolunu bulması kuraldır. seferberlik ruhu içinde. Bu yeni aklı ortaya çıkarmayan bir siyasi tabanın milletimizde hiçbir zaman müspet bir prestiji olmayacaktır. Bu bağlamda yine 16 milyon İstanbullu adına böyle bir uyarıda bulunayım. Bu kesintilerin olabileceği İstanbul ve bakanlığın ortasında yeni işler var ve olacak. Bu durumu bire bir ortaya koyarlarsa bu sürdürülebilirlikte aşılabilecek bir süreç olmayacaktır. şimdiden uyarayım. Doğal olarak bunu yeni hükümetin yeni bakanlıklarına yazılı olarak bildiriyorum. Konu ne olursa olsun, mümkünse sözlü olarak, mümkün değilse kurumlarımızın başındaki kişilere son derece nazik ve saygılı bir şekilde yazılı olarak bildiririm. Bu konuda sadece bir imza bekleyen, Hazine’nin onayını bekleyen, yeni sınırlar bir an önce gerekli bakanlıklara devredildiğinde aşılamaz bir formda olacağını belirten çalışmalarımız var.
İÇ ARAÇLARIMIZA BİNEN İNSANLARIMIZ ÇOK GÜZEL BİR AN YAŞAYACAKLAR: Bu hem ülkemize zor zamanlarda bir gelir kaynağı sağlayacak hem de İstanbul’umuz adına ülkemizde üretim yapılacak. Yine buradan da görüleceği üzere bu üretim Bozankaya gibi diğer yerli firmaların bütçelerine ve kasalarına girecek. Lütfen bu akışı destekleyin. Burada yazılı olarak bildirdiğim ve şimdi kelime kelime dediğim bu duyuruyu bakanlıklara bir kez daha yapayım. İşte bu yoğun saatlerde rahatsız edici doluluk seviyesini azaltmak için 100 metro aracı alarak süreci başlatıyoruz. Yine Pendik Merkez, Kaynarca Merkez ve Fevzi Çakmak metro sınırımızda hızla çalışıyoruz. Burada da 2025 yılında bitirmeyi planladığımız bir süreç olacak. Burada da bu satın alma aracımızın hazırlanmasını sağlayacak. Halkımız muhtemelen yerli ağırlıklı araçlarımıza binerken keyifli vakit geçireceklerdir.
DÜNYANIN EN İLGİLENEN ŞEHRİ OLMA HEDEFİMİZ: 2025 yılı Haziran ayına kadar 100 araçlık indirim süreci tamamlanacaktır. Yani 2 yılımız var. Bu sayede hemşehrilerimizin daha keyifli, fazla vakit geçirmeden ve daha kısa süreli araçlarla buluşmasını sağlıyoruz. Şehrimize hayırlı olsun. Zor koşullarda çalışmaya devam ediyoruz. Özellikle metrolar ile tekerlekli lastikli araçların kalitesini yükselterek, insanların taksi bulamama şikayetlerini azaltarak, İstanbul’da taksi sayısını artırıyoruz, önlenmezsek halkımızı daha da rahatlatıyoruz. olabildiğince nitelikli, sayısı oldukça fazla. Arttırdığımız yeşil alanlarda veya nitelikli kaldırımlarımızda gezebilecekleri bir İstanbul yaratarak, dünyanın en çok merak edilen yeri olduğu için insanların adını aradığı modern bir şehir olmayı her zaman hedefliyoruz. Yolumuz açık olsun. Araçlarımızın şimdiden İstanbulumuza hayırlı olmasını diliyoruz.”